Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: syllogosanaplirotoneade@yahoo.gr
Πληροφορίες: https://sakea.gr/
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Θέμα: Διαδικτυακή συνάντηση με την κ. Βλάχου – Ανάδειξη κρίσιμων ζητημάτων ειδικής αγωγής
Την Τετάρτη 9 Απριλίου 2025 πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία διαδικτυακή συνάντηση του Δ.Σ. του Συλλόγου Αναπληρωτών Καθηγητών Ειδικής Αγωγής (ΣΑΚΕΑ) με την κ. Αναστασία Βλάχου, καθηγήτρια Πανεπιστημίου, με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και στην Ενταξιακή Εκπαίδευση. Η παρουσία της κυρίας Βλάχου υπήρξε ιδιαίτερα τιμητική για τον Σύλλογό μας, καθώς μας δόθηκε η ευκαιρία να συζητήσουμε με μια εξαιρετικά καταρτισμένη επιστήμονα ζητήματα κομβικής σημασίας για το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία εντάσσεται στο πλαίσιο της στρατηγικής εξωστρέφειας του ΣΑΚΕΑ, ο οποίος επιδιώκει τη συνεργασία με την ακαδημαϊκή κοινότητα και τη συνεχή επιστημονική επιμόρφωση των μελών του. Μέσα από τέτοιες δράσεις, ο Σύλλογος ενισχύει τη φωνή των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και συμμετέχει ενεργά στον δημόσιο διάλογο για τη διαμόρφωση εκπαιδευτικών πολιτικών που θα προσφέρουν ίσες ευκαιρίες σε όλους και όλες.
Η κ. Βλάχου, με την επιστημονική της κατάρτιση, ανέπτυξε με σαφήνεια και τεκμηρίωση κρίσιμες θεματικές που αφορούν στο παρόν και στο μέλλον της ειδικής αγωγής. Η συζήτηση στηρίχθηκε σε αναφορές στις νέες ερευνητικές τάσεις στον τομέα της ειδικής αγωγής και της ενταξιακής εκπαίδευσης, καθώς και σε καλές πρακτικές από την Ελλάδα και τη διεθνή βιβλιογραφία. Επιπλέον, η κ. Βλάχου ανέδειξε παραδείγματα εφαρμοσμένης πολιτικής και εκπαιδευτικών παρεμβάσεων, προσφέροντας ένα πλούσιο φάσμα θεωρητικών και πρακτικών προσεγγίσεων. Ειδικότερα, η θεματολογία της συνάντησης περιλάμβανε:
- Την ανάγκη για συστηματική χαρτογράφηση των σχολικών μονάδων ως προς τις δομές προσβασιμότητας για μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία.
- Τη σύσταση επιτροπών ενταξιακής δράσης και την ενίσχυση της προσβασιμότητας σε κάθε σχολείο.
- Τον σχεδιασμό ενιαίων δομών μετάβασης των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία από την πρωτοβάθμια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
- Την καθιέρωση θεσμοθετημένης μετάβασης από τα ειδικά σχολεία στην αγορά εργασίας, μέσω της δημιουργίας μονάδων υποστηριζόμενης απασχόλησης.
- Την ανάγκη υιοθέτησης ενός καθολικού σχεδιασμού της μάθησης (Universal Design for Learning) σε όλα τα εκπαιδευτικά πλαίσια.
- Την επανεξέταση των επιμορφώσεων που υλοποιούνται από το ΙΕΠ, με στόχο τη σύνδεσή τους με την εκπαιδευτική πράξη.
- Την αναδιάρθρωση των δομών ειδικής αγωγής εντός των γενικών σχολείων και τον επαναπροσδιορισμό του ρόλου των ειδικών σχολείων, ώστε αυτά να λειτουργούν ως υποστηρικτικοί κόμβοι για τη γενική εκπαίδευση.
- Την ανάγκη διάχυσης καλών πρακτικών διδασκαλίας και παιδαγωγικών μεθόδων για μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία.
- Την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης ως εργαλείο ενίσχυσης της ενταξιακής εκπαίδευσης.
- Την επιμόρφωση των διοικήσεων των σχολικών μονάδων σε θέματα ειδικής αγωγής και ενταξιακής εκπαίδευσης.
- Τη μετάβαση σε ένα σύστημα πολλαπλών επιπέδων υποστήριξης (tiered intervention) για την κάλυψη των αναγκών όλων των παιδιών.
Η συνάντηση ανέδειξε το βάθος και την πολυπλοκότητα των ζητημάτων που αφορούν στην ειδική αγωγή και στην ενταξιακή εκπαίδευση, ενώ ταυτόχρονα ενίσχυσε την αίσθηση του συλλογικού οράματος για ένα σχολείο ανοιχτό σε όλους και όλες. Ο ΣΑΚΕΑ θα συνεχίσει να εργάζεται με συνέπεια, επιστημονικότητα και αίσθημα ευθύνης για την προώθηση της ισότιμης και ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες.